AlphaGo del 2 - matcherna mot världens bästa spelare

AlphaGo del 2 - matcherna mot världens bästa spelare

I början av 2016 avslöjades att programmet AlphaGo, utvecklat av DeepMind, besegrat en professionell Go-spelare utan handikapp. Efter det följde en serie matcher mellan olika versioner av AlphaGo och stadigt bättre mänskliga spelare. I detta inlägget skriver vi om matcherna mot världseliten, och här kan du läsa del 1, början av historien

Vill du veta mer om den tekniska utvecklingen kan du läsa om det här, i del 3.


Matcherna mot Lee Sedol

The Google DeepMind Challenge Match hette eventet som tog plats i Seoul, Korea, i mars 2016. Lee Sedol, med 18 världstitlar under bältet, mötte AlphaGo i fem matcher där vinnaren fick en miljon dollar. De första matcherna mot en professionell Go-spelare hade ägt rum fem månader tidigare och var mot den europeiska mästaren Fen Hui. Han hade då ranken 2 dan (professionell) medan Lee Sedol hade den högsta som går att få, 9 dan (professionell)

Den nionde mars gick den första matchen av stapeln. Lee Sedol var före matchen säker på sin position och förutspådde att han skulle vinna alla fem matcherna, eller möjligen fyra av fem. I själva verket förlorade han redan den första matchen. När turneringen var avgjord den 15:e mars hade AlphaGo vunnit fyra av fem matcher.

Totalt uppskattas det att 200 miljoner människor såg matcherna. Att vinna fyra av fem matcher mot Lee Sedol var en banbrytande prestation som av forskningsvärlden sågs som minst ett årtionde före sin tid. Världen över var det en stor nyhet som gav upphov till allt från spekulationer om farorna med AI till diskussioner om vad intelligens är och vad det innebär att vara människa.

Under matcherna gjorde AlphaGo flera väldigt överraskande drag som gick helt emot århundradens konventionell visdom. Go, som funnits i flera tusen år, är ett av världshistoriens mest studerade spel och det finns starka traditioner om vilka drag som är bra och dåliga. AlphaGo ställde en del av denna kunskapen på sin ände.

Här är DeepMind’s egen sida där de beskriver matcherna mot Lee Sedol 9-15 mars 2016.


Online-matcherna med AlphaGo Master

Den 29:e december 2016 dök det upp en ny spelare på en internetserver för Go-spel. Spelarens namn var först ”Magister” men ändrades sedan till ”Master”. Spelaren utmanade högt rankade professionella spelare och verkade oslagbar. Efter en knapp vecka och sextio raka segrar bekräftades det att Master var en uppdaterad version av AlphaGo-programmet som spelat mot Lee Sedol i Sydkorea nio månader tidigare.

Under den tiden hade teamet på DeepMind fortsatt arbetet på AlphaGo och förbättrat det avsevärt. 

Go-experter världen över var väldigt imponerade av AlphaGo Masters spelnivå och av dess spelstil och många innovativa drag. 

Världens högst rankade Go-spelare, Ke Jie, sade:

 "After humanity spent thousands of years improving our tactics, computers tell us that humans are completely wrong... I would go as far as to say not a single human has touched the edge of the truth of Go."


Future of Go-summit

I maj 2017 hölls The Future of Go Summit i Wuzhen, Kina. Arrangörer var bland annat det kinesiska go-förbundet och Google, och förutom ett antal matcher mellan AlphaGo Master och mänskliga spelare hölls även ett forum om framtiden för AI, Artificiell Intelligens.

Världens då högst rankade spelare var nittonårige Ke Jie från Kina. Han hade redan mött AlphaGo Master online, och blivit besegrad, men nu spelades det tre matcher under mer officiella former. Första pris var 1,5 miljoner dollar. Ke Jie kom att förlora även dessa matcherna. Därmed var det definitivt fastslaget att datorerna gått om människan på detta området.

Det spelades även ett parti med par-Go. Två mänskliga spelare, Gu Li och Lian Xiao, fick varsin lagkamrat i form av olika versioner av AlphaGo, och sedan möttes paren i en match som gav en glimt i vad som kan ligga framför oss. Kanske människan kan dra nytta av datorns insikter och kombinera det med sin egen intuition för att skapa något som är större än summan av beståndsdelarna.

Efter dessa matcherna berättade DeepMind att de avslutar arbetet med AlphaGo och splittrar teamet som arbetat med det. Istället kommer de fortsätta arbeta på andra projekt inom AI-forskning.

Vad som inte var känt då var att DeepMind redan hade utvecklat en ännu bättre version av sitt program, AlphaGo Zero, som på egen hand lärde sig spelet bättre än någon spelare i historien. 

Här är DeepMind’s egen sida om The Future of Go Summit, Kina, 23-17 maj 2017.

Här har vi skrivit del 3 om AlphaGo, som handlar om utvecklingen fram till AlphaGo Zero. 


Länkar till källor och vidare information om AlphaGo

DeepMind's egna sidor om AlphaGo


Dokumentärfilm

AlphaGo. En dokumentärfilm om matcherna mot Fan Hui och Lee Sedol.  (Här finner du en svensk recension av filmen).


Videos

Människan undvek förnedring i Go-match - Aftonbladet, 2016-03-13.

15 min summaries - Google DeepMind Challenge (AlphaGo vs Lee Sedol) - DeepMind, publicerade från 2016-03-11 till 2016-03-18.

Full matches - Google DeepMind Challenge Matches (AlphaGo vs Lee Sedol) - DeepMind, publicerade från 2016-03-09 till 2016-03-15.

Go champion Ke Jie talks about his match with Google's AI – GCTN America, 2017-05-28.

Ke Jie and DeepMind's Go Ambassador Fan Hui review the 1st AlphaGo vs Ke Jie game - DeepMind, 2017-09-15.


Böcker

Invisible – The Games of AlphaGo, av Antti Törmänen.


Nyheter och annat

Artificial intelligence breakthrough as Google's software beats grandmaster of Go, the 'most complex game ever devised' - Daily Mail, 2016-01-27.

Go players react to computer defeat - Nature, 2016-01-27.

How AlphaGo Works - Maas Digital, 2016-01-28.

Avgörande match för AI i mars - Forskning och Framsteg, 2016-03-01.

Google's AI machine v world champion of 'Go': everything you need to know - The Guardian, 2016-03-08.

Artificial intelligence: Google's AlphaGo beats Go master Lee Se-dol - BBC News, 2016-03-12.

In Two Moves, AlphaGo and Lee Sedol Redefined the Future - Wired, 2016-03-16.

Google reveals secret test of AI bot to beat top Go players - Nature, 2017-01-12.

AlphaGo är tillbaka – slog mänsklig mästare i hemlighet - IDG, 2017-01-05.

Kinesiska världsettan i Go blir nästa utmaning för Googles AI-spelare - IDG, 2017-04-10.

AlphaGo krossade världsettan i Go – nu lägger Googles AI ner tävlandet - IDG, 2017-05-29.

Nya versionen av Googles AI lär sig själv – utan mänsklig hjälp - IDG, 2017-10-19.

Självlärd AI är ny mästare i Go - Sveriges Radio, 2017-10-19.


Bild: GoButiken